Blogi
Kuvitettu selkokieli tekee viestinnästä saavutettavaa

Yhä useammat ihmiset kohtaavat arjessaan tilanteita, jolloin he eivät ymmärrä ympäristössään olevaa tietoa. Syynä voi olla esimerkiksi vieras kieli, erikoissanasto, monimutkainen teksti tai keskittymiskyky ei riitä lukemaan pitkiä tekstejä.
Tämä blogi on kolmas osa julkaisusarjaa, jossa käsitellään palvelumme ydintä, eli selkomukauttamista. Selkosivut.fi tekee tiedosta saavutettavampaa ja helpommin ymmärrettävää kuvitetun selkokielen avulla. Tässä blogissa selkotiimissä työskentelevä Sari Kärkkäinen kertoo, mistä kaikki sai alkunsa ja miten palvelu muotoutui nykyiseen muotoonsa. Sari on yksi TulkkausILONAn yrittäjistä ja selkotiimissä hänen työnkuvaansa kuuluu muun muassa tarjousten laatiminen, asiakassuhteiden hoitaminen ja kuvien arviointi.
Vaikeasti ymmärrettävä tieto asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan
Nyky-yhteiskunnassa ja digitaalisessa maailmassa tieto ja ohjeet täytyy usein osata etsiä ja tulkita itse. Itsepalvelu yleistyy kaupoissa, ravintoloissa, palvelupisteillä ja netissä. Julkisen liikenteen liput ostetaan itse netistä, sovelluksesta tai automaatista. Ravintolassa astiat täytyy osata palauttaa itse oikeaan paikkaan. Itsepalvelun lisääntyminen, palveluiden digitalisoituminen ja monimutkaiset ohjeet voivat olla ylivoimaisia erityisesti niille, joilla on kielellisiä haasteita, ymmärtämisen haasteita tai keskittymisvaikeuksia. Tämä laittaa useat ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Kun tieto ja ohjeet ovat selkokielellä, yhä useammalla on mahdollisuus niiden ymmärtämiseen. Tekstin rinnalle lisätyt selkokuvat tai esimerkiksi toimintaohjeen visualisointi tukee tekstin sanomaa.
Kuvitettua ja ymmärrettävää viestintää
Selkosivut.fi tuottaa kuvitettuja selkokielisiä materiaaleja, jotka tekevät tiedosta, ohjeista ja viestinnästä ennen kaikkea selkeämpää ja saavutettavampaa. Palvelu mukauttaa asiakkaan yleiskieliset tekstit selkokielelle ja luo tekstiä tukevan selkokuvituksen, joka helpottaa viestinnän ymmärtämistä. Selkokuvitus luodaan käyttämällä palvelun omaa ILONA-selkokuvatyyliä. Asiakas saa kuviin sovitun mittaisen käyttöoikeuden.
Kyse ei siis ole pelkästään tekstin yksinkertaistamisesta, vaan myös tiedon visualisoimisesta. Tekstiä tukeva kuvitus auttaa erityisesti silloin, kun sanat eivät riitä kuvaamaan aihetta tarpeeksi selkeästi tai kun lukemisessa tai ymmärtämisessä on vaikeuksia. Selkokuvat tekevät viestinnästä selkeämpää, nopeammin omaksuttavaa ja tasa-arvoisempaa.

Selkomateriaalit ovat ratkaisu aitoon tarpeeseen
Sari perusti Selkosivut.fi -palvelun taustalla olevan TulkkausILONA Oy:n 15 vuotta sitten yhdessä Outi Eskelisen, Urpo Ontrosen ja Reeta Ahosillan kanssa. Palvelun taustalla on kuitenkin jo lähes 30 vuoden kokemus tulkkaus- ja käännösalalta, sekä kielellisen saavutettavuuden kanssa työskentelemisestä. Sari kertoo, että tuona aikana he ovat nähneet todellisen tarpeen helposti ymmärrettäville ja saavutettaville materiaaleille. Vastaan on tullut useita puutteita ja ongelmia kielellisen saavutettavuuden osalta. Suomesta löytyy paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ymmärtää ympäristön viestintää, ohjeita ja tietoa sairauden tai vamman takia. Tähän ongelmaan oli löydettävä ratkaisu.
Koronapandemian aikaan vuonna 2020 tulkkausala pysähtyi hetkeksi kokonaan. Vapautuneen ajan takia syntyi aikaa kehittää uutta. Business Finlandin rahoituksen avulla Selkosivut.fi -palvelu sai vihdoin alkunsa. Palvelun kehittäminen alkoi vuosien kokemuksen ja TulkkausILONAn asiakaskunnan tarpeiden kautta. Myöhemmin huomattiin, että selkokielestä ja kuvatuesta hyötyy vielä suurempi joukko, muun muassa kiireiset ihmiset ja maahanmuuttajat. Haluamme auttaa yrityksiä viestimään selkeämmin ja saavutettavammin laajalle asiakaskunnalle.
Sarilla on monipuolinen työnkuva selkotiimissä. Työnkuvaan kuuluu muun muassa asiakassuhteiden hoitamista, kuten yhteydenpitoa asiakkaisiin ja asiakaspalavereihin osallistumista, tarjousten ja sopimusten laatimista sekä kuvitusten suunnittelua ja arviointia yhdessä graafisen suunnittelijan kanssa.

Saavutettavuus on yhdenvertaisuutta
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman monella olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää ymmärtää ja osallistua yhteiskunnan toimintaan. Kielellinen saavutettavuus tarkoittaa, että viestintä on ymmärrettävää mahdollisimman monelle ihmiselle. Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, että esimerkiksi verkkopalvelut ja digitaaliset materiaalit ovat käytettävissä myös niille, joilla on esimerkiksi kognitiivisia- tai motorisia rajoitteita. Kuvitetut selkomateriaalit parantavat näiden molempien osa-alueiden saavutettavuutta. Selkeät ohjeet auttavat toimimaan myös oikeassa maailmassa, esimerkiksi siellä ravintolan astian palautus pisteellä tai lippuautomaatilla.
Saavutettavuusdirektiivien ja tietoisuuden lisääntyessä yritykset ovat alkaneet panostamaan enemmän saavutettaviin materiaaleihin. Toivomme kuitenkin, että tulevaisuudessa yhä useampi organisaatio kiinnittäisi huomiota viestinnän ja ohjeiden selkeyteen. Oletuksena pitäisi olla, että tietoa tarjotaan kaikille helposti ymmärrettävästi. Moni ei tule ajatelleeksi, että ymmärtämisen ja lukemisen vaikeudet eivät aina näy päällepäin. Juuri siksi helposti ymmärrettävän viestinnän pitäisi olla oletus, ei poikkeus.
Mitä yritykset hyötyvät selkomateriaaleista?
Selkokieliset ja kuvitukset materiaalit eivät ole vain erityisryhmille. Ne ovat vastuullista ja tehokasta viestintää, joka hyödyttää yrityksen henkilökuntaa ja koko asiakaskuntaa. Ymmärrettävä viestintä:
- vähentää virheitä ja väärinkäsityksiä
- laajentaa asiakaskuntaa
- rakentaa luottamusta
- tuo kilpailuetua
Vanha sanonta, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, pitää edelleen paikkaansa. Mikäli oman yrityksesi viestintä tai ohjeistukset mietityttävät, ota yhteyttä, niin selkeytetään ja visualisoidaan ne yhdessä helposti ymmärrettävään muotoon!