Blogi
Uniikki selkokuvatyyli
Palvelumme selkokuvilla on oma, uniikki kuvatyyli. Kuvatyyli toistuu kaikissa kuvissamme. Selkokuvamme ovat piirretty mustalla, paksulla ja pehmeällä ääriviivalla. Kuvissa ei ole juurikaan täyttövärejä ja kuvat esitetään usein harmaalla taustalla. Mutta miksi kuvatyyli on juuri tämän näköinen? Voisiko kuvatyyliä muokata, esimerkiksi lisäämällä kuviin enemmän värejä? Vastaamme näihin kysymyksiin tässä blogikirjoituksessa.
Mikä on selkokuva?
Selkokuva on mahdollisimman selkeä ja helposti ymmärrettävä kuva, joka esiintyy usein selkokielisen tekstin tai muun selkojulkaisun yhteydessä. Selkokuvan tehtävä on välittää tietoa ja tukea tekstin tai kontekstin ymmärtämistä. Selkokuva voi olla valokuva tai piirroskuva. Kuvan tulee välittää sama viesti kuin sen yhteydessä olevan tekstin tai muun tiedon. Selkokuvat nopeuttavat ja helpottavat tiedon välittymistä, vähentävät väärinymmärryksiä ja mahdollistavat itsenäisemmän toiminnan. Kuvia voidaan käyttää myös yksinään ilman tekstiä, esimerkiksi kuvitetussa ohjeessa tai muistilistassa.
Tarve johti oman kuvatyylin luomiseen
Palvelumme Selkosivut.fi sai alkunsa vuonna 2020 koronapandemian keskellä. Voit lukea taustatarinastamme tarkemmin aikaisemmasta blogikirjoituksestamme. Siirry blogiin tästä linkistä. Kun aloitimme suunnittelemaan selkokielisten ja selkokuvitettujen materiaalien valmistamista, harkitsimme aluksi käyttöoikeuksien ostamista toisilta kuvien valmistajilta. Tulimme kuitenkin siihen lopputulokseen, että käyttöoikeuksien ja lisenssien ostaminen olisi turhan monimutkaista. Täten päädyimme luomaan kokonaan oman kuvatyylin. Palkkasimme ulkopuolisen graafisen suunnittelijan avuksemme.
Halusimme luoda neutraalin ja mahdollisimman helposti ymmärrettävän kuvatyylin, joka sopisi myös aikuisille ja eri taustoista tuleville ihmisille. Huomasimme tehdessämme kartoitusta erilaista kuvatyylistä ja niiden valmistajista, että monissa selkokuvissa esiintyy lapsenomaisia piirroshahmoja. Lapsien lisäksi monet aikuisetkin tarvitsevat selkokuvia. Aikuiset eivät välttämättä kokisi selkokuvia omakseen, mikäli käytettävissä kuvissa esiintyisi lapsen kaltaisia hahmoja. Oman tarpeemme lisäksi näimme siis tyhjän aukon kuvakentällä: selkokuvat, jotka sopisivat selvästi myös aikuisille.
Kuvatyylin harkitut yksityiskohdat
Kuten jo blogin alussa kuvailimme, selkokuvamme ovat piirretty mustalla, paksulla ja pehmeällä ääriviivalla. Kuvissa on täyttöväri tai värillinen ääriviiva ainoastaan silloin, kun kuvasta halutaan korostaa jotakin. Näitä ovat esimerkiksi kieltomerkit. Selkokuvat pidetään pääsääntöisesti värittöminä, jotta ne sopisivat erilaisille ihmisille, erilaisiin tilanteisiin. Väreillä saattaa olla hyvinkin erilaisia merkityksiä eri taustoista tuleville ihmisille tai värit saattavat olla jopa hämmentäviltä. Esimerkiksi, jos selkokuvassa on punainen kotitalo, mutta kuvaa katsovan henkilön oma talo onkin keltainen, saattaa tämä aiheuttaa hämmennystä.
Mustalla ja paksulla ääriviivalla piirretyt kuvat on helppo erottaa heikommallakin näöllä. Tarvittaessa viivan paksuutta on mahdollista muokata vieläkin paksummaksi. Paksun ääriviivan käyttäminen pakottaa myös meidät piirtämään selkokuvista yksinkertaisia, kun pieniä yksityiskohtia ei ole edes mahdollista tehdä.
Esitämme selkokuvamme usein harmaalla taustalla. Välillä käytössä saattaa olla myös valkoinen tausta. Valkoisella ja harmaalla taustalla ja mustalla ääriviivalla on riittävä kontrasti, jotta kuvat näkyvät myös heikkonäköisemmille. Selkokuvamme ovat usein käytössä selkokielisen tekstin rinnalla, esimerkiksi selko-ohjeissa ja verkkosivujen selkomateriaaleissa. Tällöin selkokuvien on tarkoitus tukea tekstin sisältöä. Kuvat jaotellaan harmaisiin laatikoihin siten, että ne menevät samassa rytmissä tekstin kanssa. Tekstin sisältöä on näin helpompi seurata kohta kohdalta, kun sisältö on jaoteltu selkeisiin osioihin. Kuvat erottuvat hyvin muusta sisällöstä, kun ne on aseteltu kohta kohdalta harmaisiin laatikoihin.
Käyttäjäpalauteen merkitys
Olemme kasvattaneet selkokuvakirjastoamme järjestelmällisesti piirtämällä kuvia eri aihealueilta. Kirjastostamme löytyy jo yli 1000 erilaista selkokuvaa. Lisäksi uusia kuvia on tullut myös asiakasprojektien myötä. Käytämme asiakastöissämme jo olemassa olevia selkokuvia ja lisäksi piirrämme uusia kuvia asiakkaan tarpeen mukaan. Lisäämme asiakkaan selkokuviin elementtejä asiakkaan brändistä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat Savon ammattiopiston selkokieliset sivut. Siirry sivustolle tästä linkistä.
Selkokuvat voivat kuvata esimerkiksi esineitä, asioita, paikkoja, ihmisiä, eläimiä, tekemisiä ja tunteita. Selkokuvia suunnitellessa ja piirtäessä on tärkeää miettiä piirrettävän kohteen yleisintä ja universaalia muotoa. Esimerkiksi piirtäessä selkokuvaa koirasta, emme lähde ensisijaisesti tekemään lyhytkuonoista erikoisrotua, vaan ennemminkin kaikkien tunnistettavaa pitkäkuonoista koiraa. Voit lukea selkokuvien piirtämisprosessista lisää aikaisemmasta blogikirjoituksestamme tästä linkistä.
Kysymme selkokuvistamme jatkuvasti palautetta asiakkailtamme, yhteistyökumppaneiltamme ja loppukäyttäjiltä. Olemme kysyneet palautetta esimerkiksi messuilla ja tapahtumissa, sekä jalkautuneet julkisiin tiloihin kysymään palautetta ohikulkijoilta. Olemme kysyneet palautetta mahdollisimman monenlaisilta ihmisiltä. Palautekyselyissä olemme kysyneet kuvien selkeydestä, ymmärrettävyydestä ja kuinka kuvat näkyvät heikommalla näöllä. Näin varmistamme, että kuvamme ovat mahdollisimman selkeitä ja kaikkien ymmärrettävissä. Muokkaamme kuvia palautteen mukaan. Olemme saaneet hyvää palautetta kuvien selkeydestä ja kuvatyylistä, joka erottuu edukseen selkokuvamarkkinoilla.
Kuvatyylin muokkaaminen
Selkokuvatyylimme taustalla ovat siis harkitut yksityiskohdat, käyttäjäpalaute ja monikäyttöisyys. Olemme ylpeitä selkokuvistamme ja todenneet kuvatyylimme toimivaksi. Se on monikäyttöinen, käyttäjälähtöinen, moderni, erottuva kentällänsä ja se sopii myös aikuiseenkin makuun. Kehitämme kuviamme palautteen mukaan, pitäen samalla kiinni jo tunnistettavasta kuvatyylistämme.
Missionamme on luoda selkeämpi ja saavutettavampi yhteiskuva selkotuotteidemme avulla. Helposti ymmärrettävä ja kuvitettu tieto helpottaa meidän kaikkien arkea. Kaikilla on oikeus saada tietoa helposti ymmärrettävästi. Voimme auttaa myös sinun yritystäsi tekemään tuotteistasi ja palveluistasi helpommin ymmärrettäviä. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää aiheesta!